Det har vært stille fra Plan B en stund. Men dersom du skulle lure, så har ikke skuta gått ned med mann og mus. Nei, denne skuta har rett og slett tatt seg en tur til Fredrikstad for en ganske så komplett make-over. Nå skal endelig mastene på plass, og skuta blir skikkelig seilbåt igjen! 😍
Avreise fra Aker Brygge
Fredag 16. februar forlot Plan B den faste plassen på Aker Brygge, og vi vinket farvel til gode naboer som sto igjen på brygga. Nesten en litt surrealistisk følelse, der vi vinket farvel til favoritt-sykehuskloven vår, der hun sto igjen på brygga med mann og hund.
Etter å ha fått ryddet vekk fendere og tau (som forøvrig var rimelig frosne og håpløse å få opp knutene på), krøp undertegnede raskt ned til det varme hjemmekontoret og arbeidet med herlig motordur som bakgrunnsmusikk. I styrhuset holdt kapteinen og Trond matros stand i styrhuset. Dårlige dad-jokes var på nytt på plass i skuta, og Oslokontoret langsomt endret status til Drøbakskontoret, Filtvetkontoret og Hortenkontoret på denne første etappen mot Tønsberg.
Under en klar regnbue ble Plan B fortøyd, og mens solen gikk ned bak åsene, kastet mannskapet seg ut i et slag med Risk som skulle vare ut i de små timer....
Eivind Eckbo i solnedgang |
Eivind Eckbo
Dagen derpå var kapteinen ivrig etter å hilse på tidligere kollegaer i redningsselskapet, og verken matros eller 1. styrmann klarte si nei til en mulighet å besøke "Eivind Eckbo". Basen er nemlig akkurat på Jarlsøy, rett ved brygga der vi hadde lagt oss til for helgen.
Mannskapet ombord på redningsskøyta hadde det ikke spesielt travelt denne lørdagen, og hadde tid til både en kaffekopp og en lang prat før de skulle ut på øvelse. Jeg skjønner dem forsåvidt godt jeg - det å hoppe ut i iskaldt vann for å redde ei dokke, hadde nok jeg også trolig utsatt i det lengste.....
Bare bittelitt mer utstyr enn på Plan B...🤪 |
Ferden inn i tåkeheimen
Etter en hyggelig kveld i Tønsberg, fortsatte ferden mot Fredrikstad på søndagen. Tåka lå tykk over fjorden, og utsikten var dårlig. Snø og sludd som la seg på rutene gjorde ikke saken spesielt mye bedre. Under sånne forhold ville radar (og vindusviskere) vært helt gull å ha. Men uten mast, ingen radar, så løsningen ble derfor ekstra utkikk på dekk, med manuell vindusvask sånn ca. hvert 3 minutt. Kanskje ikke det beste seilværet man kan tenke seg, men med skikkelige klær og ikke minst skibriller (!), ordnet det meste seg😂.Skikkelig radar-par....😂 |
På vei oppover Glomma, ble utsikten etterhvert noe bedre, og endelig dukket Seilbåtservice opp i det fjerne.
Etter en forholdsvis strabasiøs fortøying ble endelig ankerpilsen sprettet, og Trond matros mønstret av.
Og mens solen gikk ned bak brua, forberedte kaptein og 1. styrmann seg mentalt på et en uke eller to med litt rot og kaos, men var allikevel optimister og ved godt mot. Nå, to uker senere, ligger skuta fortsatt ved kaia i Fredrikstad, med én mast på plass og fullt kaos både inne og på dekk. Kabler, klær, sofaputer, servanter, verktøy - alt i skjønn forening.
Ja, dette båtlivet, asså ❤️...
Kaos kommer og går under forberedelser. Synes det var trivelig med rot så lenge jeg slapp å rydde😄
SvarSlett😂 Ja, sikkert helt greit dersom man slipper å rydde. Men "noen" må gjøre det - og gjett hvem denne "noen" ombord i Plan B er.... 🤪
SvarSlett